LENETANGGAARD_INTRO

Pensum med Lene Tanggaard

I sin Mesterlære fortæller professor, forfatter og rektor ved Designskolen Kolding, Lene Tanggaard, hvordan vi lærer bedst. Til dig, der vil på yderligere opdagelse i hendes faglighed, deler hun her sin helt personligt kuraterede liste over værker, hun selv er rundet af.

1

Hvad jeg taler om, når jeg taler om at løbe

Haruki Murakami

Hvad jeg taler om når jeg taler om at løbe
Selvbiografi, 2009, Forlaget Klim
Originaltitel: ’走ることについて語るときに僕の語ること,’ 2007
”At løbe og skrive langt handler om udholdenhed, skriver Murakami. Det interview, du laver med mig nu, er som en sprint, hvor vi er på i kort tid. At skrive en bog er en anden disciplin. Det kan være en årelang proces, hvor du skal sætte dig ned ved dit skrivebord og arbejde koncentreret, og så ser du, om der kommer noget ud af det. Og det gør der ikke hver dag. Udfordringen består i at disciplinere sin krop til at sætte sig ned ved skrivebordet hver dag – ikke kun når man har lyst eller føler sig inspireret. Jeg har skrevet over 40 bøge – flere af dem før jeg læste Murakamis bog – men efter jeg har læst den, forstår jeg bedre, hvad de gode skrivevaner betyder, og det er ret væsentligt, når man har det at skrive bøger som en livspraksis, som jeg har. Det at skrive kræver en vedholdende disciplin. Det er det ene ben foran det andet. Fordi jeg ikke kun er forfatter, men blandt andet også forsker og rektor, skriver jeg, når jeg kan, indimellem alt andet. I toget, i køkkenet, overalt. Og det kræver dedikeret fokus over tid.”
Haruki Murakami (f. 1949) er en japansk forfatter, hvis bøger er blevet oversat til mere end 50 sprog. Blandt hans populære titler kan nævnes: ’Trækopfuglens Krønike’, ’Kafka på Stranden’ og ’IQ84’. I begyndelsen blev hans bøger oversat til dansk via den engelske oversættelse, men siden 2001 har hans danske læsere haft glæde af Mette Holms udgaver, der er oversat direkte fra originalsproget.

2

De fem benspænd

Lars Von Trier og Jørgen Leth

De fem benspænd
Spillefilm (en blanding mellem dokumentar og fiktion), Zentropa m.fl., 2003
”Når jeg skriver, bruger jeg benspænd meget aktivt. Med min mand, som er præst, skulle jeg til en bog for nyligt skrive et kapitel om børns åndelige dannelse. Vi satte os ned og begyndte at skrive. Jeg skrev derudad, men min mand kom ikke ud af stedet. Han sagde: Lene, jeg kan ikke skrive det samme som dig, for jeg mener ikke det samme som dig. Der er trods alt langt fra teologi, som han har læst, til psykologi, som jeg har læst. Derfor besluttede vi at skrive kapitlet i brevform: Kære Kåre, kære Lene, hvor vores forskellige synspunkter kunne komme til udtryk, og vi kunne diskutere dem. Vejen ud af vores udfordring var at lave et benspænd på formen, som kom til at forme selve indholdet. Arbejdet gik fra at være pisseirriterende og i øvrigt gået i stå til at være ret oplivende og forholdsvist nyskabende. I stedet for at tænke på benspænd og regler som noget, der begrænser os, kan en ramme faktisk sætte os fri. Og give et andet resultat, end hvis opgaven var helt fri. Det kan man tydeligt se i Lars Von Triers film, hvor han sætter alle mulige og umulige benspænd op for Jørgen Leth i fem genindspilninger af hans kortfilm ’Det perfekte menneske’, blandt andet at hvert klip ikke må være længere end et halvt sekund, at Leth selv skal spille hovedrollen, og at den skal indspilles som tegnefilm. Det er en interessant undersøgelse af, hvad benspænd gør for en kreativ proces.”
Lars Von Trier (f. 1956) er en af Danmarks største filminstruktører nogensinde. Jørgen Leth (f. 1937) er journalist, forfatter, filmmand, cykelkommentator og digter.

3

Cognition in the Wild

Edwin Hutchins

Cognition in the Wild
Faglitteratur, MIT Press, 1995
”Mesterlærebegrebet bygger på idéen om, at der findes mestre ude i verden, som vi kan tage ved lære af. Mesterlæren er en af de mest effektive måder at lære på. Ved at få noget vist frem for forklaret og først derefter prøve det af, lærer man mange gange hurtigere. Det er Edwin Hutchins bog et meget konkret eksempel på. Han skriver om, hvordan man lærer at navigere et skib i havn, og det er ikke noget, man kan lære, hvis man ikke rent praktisk gør det. Man kan ikke bare lægge tænkningen ind i hovedet på aspirerende skibsnavigatører, de skal prøve det i virkeligheden sammen med dem, der kan det i forvejen. Da jeg læste psykologi, tog jeg bogen under armen og drog ned og studerede produktudviklere på Danfoss, fordi jeg var meget optaget af at udvikle teori om, hvordan vi mennesker lærer bedst. Jeg har skrevet mange artikler om, hvordan vi skal passe på med at placere læringsprocesserne alene i hovedet på den, der skal lære, for det essentielle opstår, når man lærer af en mester på sit område.”
Edwin Hutchins (f. 1948) er en amerikansk forsker og kognitionsantropolog, der har viet sit professionelle liv til at forstå menneskers kognition i sociale, kulturelle og materielle sammenhænge.

4

Management and Creativity

Chris Bilton

Management and Creativity
Faglitteratur, Blackwell Publishing, 2006
”Man får tit at vide, at man skal tænke ud af boksen, når man vil forny sig og være kreativ. Men Chris Biltons forskning viser, at hvis du går for langt ud af boksen, er det vanskeligt overhovedet at tale om det som kreativitet. Det var en betydningsfuld viden at have i baghovedet, da Christian Stadil og jeg skrev bogen ’I bad med Picasso’, hvor vi interviewede en masse mennesker om kreativitet. Vi kunne se, at de mennesker, der lykkedes med at være kreative, var dem, der formåede at gå på kanten af boksen, som vi kalder det i bogen. Ingolf Gabold siger i vores bog, at grunden til, at DR fik stor succes med en dramaserie som ’Forbrydelsen’ var, at de gik ud på kanten af genren krimi. De opfandt ikke noget helt nyt, men twistede genren. Der var et plot og en forbrydelse, men de fortalte samtidig en anden historie om kærlighed osv. I min egen bog ’Vanebrud’ gør jeg selv øvelsen. Mange kreativitetsforskere vil sige, at kreativitet kræver vanebrud, men for at udfordre den påstand, undersøger jeg i bogen vanernes betydning og danser dermed på kanten af det, man normalt siger.”
Inden Chris Bilton (f. 1962) blev lektor ved universitetet i Warwick i Storbritannien, arbejdede han i den kulturelle sektor. Som forsker interesserer han sig for at forstå kreative processer og kreativ tænkning med henblik på at bruge dem til at drive en virksomhed. Har udgivet flere bøger, ‘Management and Creativity’ er ifølge ham selv den vigtigste.

5

Ned til hundene

Helle Helle

Ned til hundene
Roman, Samlerens Forlag, 2008
”Helle Helle har en helt ekstremt minimalistisk skrivestil med korte sætninger, der for en akademiker som mig er helt vildt inspirerende. Det er en kunst at sige tingene enkelt og direkte, det formår hun, og jeg synes, at jeg er blevet bedre og bedre med årene. Hendes forfatterskab lærer mig, at less is more. En tekst, hvad enten det er prosa eller faglitteratur, bliver ikke finere af at være kompliceret skrevet med et højt lixtal. Det kan dække over, at man i virkeligheden væver rundt og ikke kommer til sagen. Helle Helle har lært mig at tænke over, om jeg har fundet den mest direkte vej til min pointe.”
Den danske forfatter Helle Helle (f. 1965) er kendt for sin underspillede måde at skrive om hverdagens trivialitet. Blandt hendes mest kendte værker er ’Rødby-Puttgarden’, ’Ned til hundene’ og ’Dette burde skrives i nutid’.

Lene Tanggaard anbefaler også

6

Leadership for Innovation

John Adair

Leadership for Innovation
Faglitteratur, Kogan Page, 2007
Lene Tanggaard vil gerne anbefale denne bog, hvis du vil have hjælp til, hvordan du skaber et innovativt klima, hvor kreative mennesker har de bedst mulige betingelser for at få de gode idéer, bygge videre på dem og realisere dem.

7

My Pedagogic Creed

John Dewey

My Pedagogic Creed
Legare Street Press
Ophavsmanden til princippet ’learning by doing’, den amerikanske psykolog og filosof John Dewey, har skrevet denne artikel for 126 år siden, som har haft stor betydning for Lene Tanggaard i hendes arbejde. I artiklen, hvor hver eneste sætning begynder med ordene ’I believe,’ beskriver Dewey sit syn på læring. Og hvordan sociale og kulturelle forhold er med til at skabe den enkelte elevs evne til at lære.

8

I bad med Picasso

Lene Tanggaard og Christian Stadil

I bad med Picasso
Faglitteratur, Gyldendal, 2012
Bogen, der er oversat til blandt andet kinesisk, japansk og engelsk, handler om, hvordan man fremmer kreativitet og bedst muligt fører sine idéer ud at livet.

9

Tæller vi det, der tæller?

Malene Friis Andersen og Lene Tanggaard

Tæller vi det der tæller
Faglitteratur, Forlaget Klim, 2016
I bogen sætter de to forfattere spørgsmålstegn ved, om vi ved at måle og veje alt, hvad vi foretager os, bliver mere produktive, eller om vi kunne bruge ressourcerne bedre med mindre djøfisering af vores arbejde.

10

Læringsglemsel

Lene Tanggaard

Læringsglemsel
Faglitteratur, Forlaget Klim, 2018
En lille bog om vigtigheden af at glemme for bedst at lære. Lene Tanggaard mener, at arbejdspladser og læringsinstitutioner i langt højere grad burde give plads til det, hun kalder læringsglemsel. Med det mener hun, at der bør være mere tid til, at man kan blive opslugt af noget, der interesserer en så meget, at man glemmer tid og sted. For det er, når du ikke tænker over, at du lærer, at du faktisk lærer bedst.

11

Creativity: A New Vocabulary

Vlad Petre Glăveanu

Creativity
Faglitteratur, Palgrave Macmillan, 2016
En bog om emner, man måske ikke normalt forbinder med kreativitet, som kan være til stor nytte for alle, der leder efter nye måder at tænke på og arbejde kreativt.