Innovation

Det er frygten for fejl, der holder udvikling tilbage. Når Lennart Lajboschitz i kapitel 4 i sin Mesterlære fortæller om, hvordan han i sine virksomheder og sociale projekter har forsøgt at udfordre den nulfejlsmentalitet, som hurtigt får overtaget i en idéudviklingsproces, henviser han til den metode, den amerikanske forfatter, foredragsholder og coach i personlig udvikling Robert B. Dilts i 1994 præsenterede som The Disney Creativity Strategy.

For iværksætteren Lajboschitz, der står bag blandt andet butikskæden Tiger og Folkehuset Absalon, handler det først og fremmest om at etablere et rum, hvor man i en indledende fase i en brainstorm kan sige det tilsyneladende umulige og urealistiske højt, uden at det straks bliver skudt ned. Uden det frirum var Disney næppe blevet til det Disney, vi kender i dag, som Robert B. Dilts noterer:  

If I told you that mice are cute, lions can sing, and old houses can fly, all of which have a market value of 100 billion US dollars, you may dismiss them. Walt Disney has become a name in popular entertainment that needs no introduction.

Se kapitlet her:

LENNARTLAJBOSCHITZ_MESTERLÆRE

Udvikling, udvikling, udvikling