Hvordan gemmer du ubrugte, men gode ideer?

Sådan fastholder du din idé

Når Charlotte Bruus Christensen skal finde ind til den intensitet, hun søger i sine filmbilleder, er moodboardet hendes primære værktøj. Et moodboard består af illustrationer, du tegner eller klipper ud og limer ind i en bog, og øvelsen har på den måde den simple præmis, at du gør dine ideer fysiske – du skaber en stemning, der er til at tage og føle på. Med moodboardet rammer du din idé ind, og du holder den fast til, når du engang skal genbesøge den, efter at du har rendt alle mulige praktiske ærinder, der har fået dig på andre tanker: Nå ja, det var det, det hele handlede om.

Kapitel 1 i den danske filmfotografs Mesterlære handler om, hvordan hun opdagede den stemning – den intensitet – hun forsøger at forløse i sine billeder. I kapitel 2 fortæller hun, hvordan hun med moodboardet som værktøj indfanger og fastholder den efterstræbte stemning i løbet af en lang filmproduktion. Moodboardet er i øvrigt, anbefaler Bruus Christensen, et greb, som du, uagtet at du er beskæftiget i et andet fag, med fordel kan benytte, når du skal finde ind til hjertet af din idé eller vision.

Sådan udvikler Charlotte Bruus Christensen sit moodboard

For den prisvindende danske filmfotograf består udviklingen af et moodboard af fem faser:

  1. Forstå instruktørens vision.

  2. Giv hver scene en titel – eksempelvis ’En kastreret mand’.

  3. Fyld moodboardet ud med billeder, der understøtter den enkelte scenes titel og stemning.

  4. Find locations.

  5. Lav skudplan.

Sådan ser en scene i ’Jagten’ ud på Charlotte Bruus Christensens moodboard

Her er et eksempel på en side i Charlotte Bruus Christensens moodboard til ’Jagten’. I manuskriptet hedder den ’Scene 11 – Lucas’ hjem’, men i moodboardet blev den omdøbt til ’En kastreret mand’, da det var den grundstemning, scenen skulle formidle til publikum. Når hun har noteret ”Godard-stil”, henviser hun til Jean-Luc Godard (1930-2022), den fransk-schweiziske filminstruktør m.m., der ”turde dyrke de totalt statiske billeder”. Han ”turde holde en indstilling i sin søgen efter nærvær”. Fotografiet øverst til højre forestiller den plagede præst i Ingmar Bergmans ’Fanny og Alexander’ – både instruktør og værk er ligesom Godard et tilbagevendende referencepunkt i Charlotte Bruus Christensens virke.

cb
Du kan se og høre alle Charlotte Bruus Christensens tanker om ’En kastreret mand’ i næste skridt i læringsrejsen – samt se det endelige klip med Mads Mikkelsen i rollen som den nyligt fraskilte Lucas, der bliver talt ned til af sin ekskone i en telefonsamtale.

CHARLOTTE_BRUUS_KAP0200_00_42_11Still001