Hvilke komponenter gør din forretningsmæssige idé bæredygtig? (2)

Shoe Dog: En selvbiografi om manden bag Nike

Phil Knight

Shoe dog
Selvbiografi, People’s Press, 2016
Originaltitel: Shoe Dog: A memoir by the creator of Nike, 2016
Læs eller lyt til anden del, som sætter en stor fed streg under citatet "Der er aldrig blevet født en stor ide i et mødelokale, Men mange dumme ideer er døde dér" – F. Scott Fitzgerald

Den mediesky og hemmelighedsfulde Phil Knight fortæller i denne bog – uden at lægge skjul på alle de fejl, han har begået undervejs – hvordan han skabte Nike ud af ingenting og gjorde det til en af de mest ikoniske og bedstsælgende brands i verden. En bog, der på samme måde som Richard Bransons ’Loosing my Virginity’ appellerer til Heini Zachariassen, fordi den er ligefrem og ærlig. En anden iværksætter, Bill Gates, havde i 2016 også bogen på sin liste over årets bedste bøger. I tråd med Zachariassen siger manden bag Microsoft, at bogen repræsenterer en ”forfriskende ærlig påmindelse om, hvordan vejen til succes i virkeligheden ser ud”. I 60’erne rejser Phil Knight til Japan for at købe løbesko af høj kvalitet til få penge – sko, som han sælger fra bagagerummet fra sin bil i 1963 på landevejene i Oregon, USA. Det første år tjener han 8.000 dollars, i dag omsætter Nike for omkring 40 milliarder dollars om året. Men vejen dertil har været lang, fyldt med nederlag, enorm modstand og i cirka 18 år med en konstant frygt for bankerot. Nike kunne lige så godt ikke have eksisteret.