Læringsrejse

Emne: Ledelse af kreativitet

Kreativitet

Ledelse af kreativitet

For Lene Tanggaard handler det ikke om at tænke ud af boksen. Den danske forsker og ph.d. i læringsprocesser og kreativitet anbefaler, at man som leder fordrer, at medarbejderne går lige til grænsen af boksen i deres kreative processer, for det er der, man kan opdyrke innovationen, uden at man mister kontakten til sin kerne. Tanggaard introducerer også begreber som læringsglemsel, skaberglæde og, ja mesterlære, i sin egen Mesterlære. 

Balletmester Nikolaj Hübbes take på ledelse af kreativitet er blandt andet at invitere fagfolk, der befinder sig på kanten af hans egen disciplin, ind i processen for at udfordre traditionerne og vanetænkningen. Margrethe Vestager har identificeret, at den gode idé består af 80 procent status quo, mens de resterende 20 procent er den forandring, og dermed den motor, der er afgørende for også at trække de 80 procent mod en ny retning og mening.

Eske Willerslev har udviklet konkrete ledelsesværktøjer til, hvordan man skaber en arbejdsplads, hvor man både tør fejle og vil kvalitetssikre hinanden, mens Christian Stadil og Claus Meyer beskæftiger sig med henholdsvis franske visesangere og slumrende mesterskaber i deres personlige bud på ledelse af kreativitet.

God læringsrejse!

Den hurtige: Her kommer du direkte ind til de essentielle kapitler, så du kommer hurtigst muligt ind til kernen. Vi har udvalgt 7 kapitler til dig, som kommer til at gennemgå følgende:

  • Mød din læremester: Forsker og ph.d. i læringsprocesser og kreativitet Lene Tanggaard indkredser over ni kapitler begreber og læringsmetoder som læringsglemsel, mesterlære, skaberglæde, fra mild til vild, leg i ukendte terræner og at danse på kanten af boksen. Som rektor på Designskolen i Kolding og professor på Aalborg Universitet har hun en indgående indsigt i menneskers vej til viden: Vi lærer bedst, når vi glemmer, at vi er i gang med at lære. Gode vaner gør os mere kreative. Alle kan være opfindsomme. Og når vi kender det eksisterende, kan vi se det nye.

  • Kapitel 1: Lene Tanggaard drømmer om flere arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, hvor der er mere rum til læringsglemsel, hvor man kan blive optaget af det, som virkelig interesserer en. Miljøer, som skaber plads til de mennesker, vi er. I det første kapitel fortæller Tanggaard om, at de virksomheder, som klarer sig bedst, er dem, der lader deres medarbejdere bruge tid på at lære noget nyt.

  • Kapitel 4: På Designskolen har Lene Tanggaard introduceret begrebet fra mild til vild. Arbejdsmetoden er for eksempel kommet i brug, når de studerende samarbejder med ECCO’s designafdeling om at udvikle nye sko – fra den milde udgave, som er velkendt, til den vilde, hvor der ingen begrænsninger for, hvad en sko kan være, er. Ifølge Tanggaard lever vi i en verden, hvor der er meget ”crap”. 

  • Kapitel 5: Lene Tanggaard taler om opfindsomhed som evnen til at finde på, når man står i en situation, hvor man ikke kan gøre det, man plejer at gøre. Egenskaben er afgørende for, at man i sidste ende står med noget, som er nyt, nyttigt og værdifuldt. Og den egenskab besidder alle mennesker.

  • Kapitel 6: I dette kapitel fortæller Tanggaard også om, hvorfor det er vigtigt, at man ikke tænker sin idé helt væk fra kanten af boksen, og hvad man kan lære om rammer i skabelsesprocesser i Jørgen Leth og Lars von Triers film ’De fem benspænd’.

  • Kapitel 7: Håndværket spiller en stor rolle, når vi skal finde på. Alt, vi har lært, er grundstenen for, at vi kan skabe noget nyt. Derfor mener Lene Tanggaard, at innovation kræver et strategisk fokus – man skal vide, hvad man har gang i, og man skal ikke tro, at innovation er noget, som kun foregår i en særlig afdeling i virksomheden. Det kunne ikke være mere forkert: Innovation skal maseres ind i helt almindelige hverdage.

  • Kapitel 8: I dette kapitel kommer Lene Tanggaard ind på den fejl, som mange ledere, undervisere og forældre begår: De er tilbøjelige til at belønne det, som reproducerer dem selv. Det er en kæmpestor barriere for kreativitet. Undersøgelser viser, at vi har et stadig mere standardiseret uddannelsessystem og fritidsliv, hvor børn i højere grad end hidtil bevæger sig i nogle fikserede og prædesignede universer.

Pensum indenfor ledelse af kreativitet

Vi har samlet en kurateret liste over værker, som vores læremestre anbefaler indenfor emnet ledelse af kreativitet.

Ledelse Litteratur

Jeg har et andet emne jeg gerne vil have en læringsrejse til

Hvis du har et specifikt fokus du gerne vil have en læringsrejse til, så kan du altid tage fat i os på [email protected] eller nedenstående kontaktform. Så vil vi glæde os til at kuratere en specifikt til dig! 

Kontakt os for at få lavet din specifikke læringsrejse

Ved at indsende denne formular, accepterer du, at vi opbevarer de indsendte informationer og kontakter dig vedr. Mesterlære.