Ledelse af kreativitet
For Lene Tanggaard handler det ikke om at tænke ud af boksen. Den danske forsker og ph.d. i læringsprocesser og kreativitet anbefaler, at man som leder fordrer, at medarbejderne går lige til grænsen af boksen i deres kreative processer, for det er der, man kan opdyrke innovationen, uden at man mister kontakten til sin kerne. Tanggaard introducerer også begreber som læringsglemsel, skaberglæde og, ja mesterlære, i sin egen Mesterlære.
Balletmester Nikolaj Hübbes take på ledelse af kreativitet er blandt andet at invitere fagfolk, der befinder sig på kanten af hans egen disciplin, ind i processen for at udfordre traditionerne og vanetænkningen. Margrethe Vestager har identificeret, at den gode idé består af 80 procent status quo, mens de resterende 20 procent er den forandring, og dermed den motor, der er afgørende for også at trække de 80 procent mod en ny retning og mening.
Eske Willerslev har udviklet konkrete ledelsesværktøjer til, hvordan man skaber en arbejdsplads, hvor man både tør fejle og vil kvalitetssikre hinanden, mens Christian Stadil og Claus Meyer beskæftiger sig med henholdsvis franske visesangere og slumrende mesterskaber i deres personlige bud på ledelse af kreativitet.
God læringsrejse!