Avdh Kapitel2

Andreas von der Heide

Det begyndte med en hvid T-shirt …

Om at skabe en vinderkultur

I denne Mesterlære giver Andreas von der Heide dig et sjældent indblik i, hvordan en af de store danske vækstsucceser konkret arbejder med at skabe en iværksætterkultur, der gennemsyrer hele virksomheden.

Få adgang til Andreas von der Heides Mesterlære

+ et evigt voksende bibliotek af læremestre

Få første måned for

49,-

  • Efterfølgende 99 kr. per måned

  • Fri adgang til alt indhold

  • Ingen binding

  • Nye læremestre hver måned

  • NYHED: Fri adgang til +100 e- og lyd-bøger

Pensum

NYHED

Som en del af dit Mesterlære-medlemskab kan du nu gå på opdagelse i alle vores læremestres helt personligt kuraterede litteraturlister.

Læs pensum
sd

Andreas von der Heides pensumliste

0x500 (3)

Ved du, hvem du er?

Arne Nielsson, Anne Hermansen, Hanne Houbak
For mange år siden så Andreas von der Heide tv-serien ’Billions’, hvor en kvindelig coach får virksomhedens ambitiøse unge mænd til at gøre deres ypperste. Chefen ser hende som et af de vigtigste elementer i firmaet overhovedet. Serien ansporerede den danske chef for Les Deux til at gøre noget af det samme, nemlig at tage fat i den danske virksomhedscoach og tidligere eliteroer Arne Nielsson. Han er ti gange verdensmester i roning og havde sin største succes-rate i en to’er-kano, ”så Arne har en forståelse for, hvad det koster at komme helt til tops både som individ og teamplayer,” siger Andreas von der Heide. Arne Nielsson lærte han at kende, da han nogle år forinden havde nogle personlige udfordringer og gerne ville udvikle sig selv, både som leder, men også mere generelt. Det vil sige, at coachen kender chefen for Les Deux ”indgående,” hvorfor det lå lige for at hyre ham til at hjælpe i virksomheden med nogle af de problemer, den stod over for. ”Arne fik os knyttet tættere sammen som team, vi fik snakket om vores forskelligheder og udfordringer, og hvornår vi spillede hinanden gode. I dag sidder Arne på kryds og tværs af vores forskellige afdelinger og arbejder både med det der går godt, og det der går skidt. Han er rigtigt god til at fange de dynamikker, der er på godt og ondt. Vi skal turde at fejle og at tage fat i problemstillingerne. Meget af vores vækst og succes ligger i at få taget diskussionerne og konfrontationerne, og der går Arne ind og skaber et forum, hvor man kan være ærlig og sige, hvad man mener, og de misforståelser, der måtte ske, rydder han op i.” ’Ved du, hvem du er?’ er en bog, skrevet af blandt andre Arne Nielsson, der kan lære dig om forskellige typer af mennesker og hvem af dem, du passer sammen med, og som gør dig til den bedste udgave af dig selv.
Shoe dog

Shoe Dog: En selvbiografi om manden bag Nike

Phil Knight
For Andreas von der Heide er det ”super inspirerende” at læse Phil Knights historie. Phil Knight er manden, der skabte Nike. I sin biografi skriver han, at livet er kort, kort som en morgenløbetur, og den unge mand fra Oregon, der i en alder af 24 ikke syntes, at han havde fået noget særligt ud af det indtil videre, var nu fast besluttet på at udnytte resten af sin tid her på jorden. Sportsmand kunne han ikke blive, skriver han, til det var han for lille. ”Men hvad hvis der findes en måde, hvorpå jeg kan opleve den samme følelse som en sportsmand uden at være sportsmand? Lege hele tiden i stedet for at arbejde? Eller måske nyde mit arbejde så meget, at det føles som en leg?,” skriver Phil Knight indledningsvist i sin bog. En morgen i 1962 får han en idé, han selv kalder skør. Han vil importere løbesko fra Japan i høj kvalitet og sælge dem billigt videre. Og gav sig selv dette råd, han fem-seks årtier senere stadig mener er det bedste, enhver iværksætter kan give sig selv: ”Lad alle de andre om at kalde din idé skør … bare fortsæt. (…) Uanset hvad, så lad være med at stoppe.” De første knap tyve år var præget af en nærmest konstant frygt for at gå bankerot, men Phil Knight stoppede ikke, han fortsatte, og i dag er Nike et af verdens største sportsbrands. Som Andreas von der Heide siger: ”Overvej en gang, hvor sindssyg en rejse han og Nike har været på. I forhold til branding af et produkt og en virksomhed, er det her en af de vildeste historier, der er derude."

Mest populære indenfor iværksætteri

Hvad er en Mesterlære?

Hvordan får jeg adgang til en mesterlære?

Hvor lang er en mesterlære?

Hvornår kommer der nye læremestre?