NIKOLAJHUBBE_KAPITEL_5

Nikolaj Hübbe

Den dansende prop

Om at identificere og forløse talent

Denne mesterlære handler om talentudvikling. Balletmester for Den Kongelige Ballet, Nikolaj Hübbe tager dig med ind i sin verden og giver indblik i, hvilken tilgang han har til at identificere og udvikle talent. Du får indblik i hans inspiration og processer.

Få adgang til Nikolaj Hübbes Mesterlære

+ et evigt voksende bibliotek af læremestre

Få første måned for

49,-

  • Efterfølgende 99 kr. per måned

  • Fri adgang til alt indhold

  • Ingen binding

  • Nye læremestre hver måned

  • NYHED: Fri adgang til +100 e- og lyd-bøger

Pensum

NYHED

Som en del af dit Mesterlære-medlemskab kan du nu gå på opdagelse i alle vores læremestres helt personligt kuraterede litteraturlister.

Læs pensum
Nikolaj Hübbe

Nikolaj Hübbes pensumliste

Okay boomer – genYZ er din nye chef

Okay boomer – genYZ er din nye chef

Betina Liliendal
”Jeg er jo en boomer! Lige pludselig er jeg blevet 55, og jeg leder altså mennesker, som er 20-25 år. Mens jeg bliver ældre, kommer der hele tiden nye unge til, og de ser verden anderledes, hvad angår seksualitet, køn, race, ditten, dutten, datten. Der står jeg som en midaldrende, hvid mand i en magtfuld stilling og skal finde ud af, hvordan jeg er leder for dem, hvordan jeg connecter med deres generation, hvordan jeg kan bygge bro i stedet for at skabe kløfter. Og her er det vigtigste, har jeg lært af denne bog, at lytte. At lytte til ungdommen og prøve at forstå, hvor de kommer fra. Hvad er der for meninger eller overbevisninger de har – og hvorfor? Man skal altså imødekomme hinanden, men også stille spørgsmål. Det nytter ikke at stå på hver sin flanke og råbe ad hinanden. Så bogen har nok hjulpet mig til at stå mindre stejlt på mit. Det nytter ikke, at jeg kun tror på mine egne idéer og holdninger, men jeg kan heller ikke smide alt over bord. Hvis vi skal arbejde sammen, er vi nødt til at finde et sted med samhørighed, hvor vi kan mødes. Det kan være, at vi skal sætte en gammel ballet op, der måske rummer nogle lidt bedagede holdninger til kvinder eller til sorte mennesker, hvor den unge generation opponerer og siger, at det vil de ikke danse. Hvordan fanden kommer vi så rundt om det? Der er stadig fantastiske trin – er der noget, vi kan lirke på? Så prøver vi at finde melodien sammen, at bevare noget gammelt og tilføje noget nyt. Men det lykkes ikke altid. For et år siden skulle vi lave ’Othello’, hvor der var en afrikansk krigerdans, som danserne syntes tangerede noget racistisk, og som de derfor opponerede imod. Den kan vi ikke stå inde for, sagde de, og så tog jeg den af plakaten.”
Chanel Catwalk: The Complete Karl Lagerfeld Collections

Chanel Catwalk: The Complete Karl Lagerfeld Collections

Patrick Mauriès
”Det er fascinerende, hvordan et modehus kan bygge oven på en tradition og samtidig forny sig kollektion for kollektion. Her var Karl Lagerfeld en mester. Når jeg bladrer igennem bogen, der er en gennemgang af samtlige hans kollektioner for Chanel, kan jeg se, hvordan han har taget nogle af de meget klassiske elementer fra Chanel og kørt dem igennem den lagerfeldske vridemaskine. Jeg synes, at det var et smart greb, også merkantilt, da han lige pludselig lavede en kollektion, som kunne købes i H&M. Med ét punkterede han folks fordomme om, hvem han var – han var jo kendt som den der franske haute couture-mand – som så pludselig nærmest solgte stangtøj, billigt. Det var et fantastisk stunt – og hans navn tog ikke skade af det. På samme måde er det som balletmester i så traditionsrig en institution som Det Kongelige Teater min opgave at varetage arven, men nyfortolke den og finde det, der gør den konkrete ballet relevant i dag. ’Sylfiden’ af Bournonville er en meget klassisk, meget romantisk ballet, der samtidig er meget eksistentialistisk. Den handler virkelig om at være eller ikke at være, jeg kalder den ballettens ’Hamlet’. Den handler om at drømme om noget og gribe ud efter det. At gå efter en livsdrøm og gå til grunde. Jeg ændrede næsten alt, da jeg opsatte den (2014-15, red.). Jeg lavede den i en version, som var fuldstændig rå og sort/hvid, alt romantisk var strippet: En Arne Jacobsen-version! Jeg ved ikke, om det lykkedes, men jeg syntes, at så må vi sgu se, hvor langt vi kan gå, hvor meget det værk kan tage. Lad os se, om vi ved at fjerne noget af det der lidt bedagede og overromantiske kan komme ind til kernen af det eksistentialistiske. Hvis man bliver ved at reproducere klassikerne uden at ændre en tøddel, vil man på et tidspunkt blive hægtet af den tid, man befinder sig i.”
Rend mig i traditionerne

Rend mig i traditionerne

Leif Panduro
”Bogen har det der opgør: Jeg vil ikke gøre som den forrige, jeg vil ikke være, tænke eller have samme værdisyn, jeg vil have et nyt verdenssyn, jeg vil se verden gennem mine egne øjne, opleve selv og danne min egen verden ud fra mit eget blik. Det er er arketypisk træk i alle mennesker at gøre op med dem eller det, der kom før. Tag bare en af mine forgængere Flemming Flindt (balletmester 1966-78, red.), der var træt af ’Svanesøen’ og ’Sylfiden’ og hvidt tyl og strutskørter, som derfor gik en anden vej – tydeligst eksemplificeret i ’Dødens Triumf,’ der blev uropført af Den Kongelige Ballet, først som tv-udsendelse i 1971, siden som forestilling i 1972. Her klædte Flemming Flindt balletdanserne af, til de var nøgne på scenen, der var beatmusik og seksuel frigørelse. Flemming gjorde det, at han satte spotlight på det, der var lige nu og her. Af nogle blev det fantastisk modtaget, andre opponerede. Men sådan er det, når man som kunstner stikker næsen frem. Mit største brud – og der er sikkert en masse kritikere, der vil mene, at jeg har slagtet traditionen – har nok været at tage de her gamle Bournonville-balletter og forsøge at bringe dem ind i dette århundrede. Der er tale om gamle, romantiske genrebilleder fra midten af 1800-tallet, hvor jeg har forsøgt at bringe en mere moderne tankegang til bordet for at få det til at leve, så det ikke bliver så musealt. ’Et Folkesagn’ foregår oprindeligt i renæssancen, og som Bournonville skrev balletten, har den unge heltinde i anden akt en scene, hvor hun nede fra underverdenen i en drøm ser et kors, hvormed hun bliver klar over kristendommen og får lyst til at søge op mod jorden. I den version, jeg lavede, ser hun i sin drøm en ung mand. I stedet for en religiøs vækkelse har jeg gjort det til en seksuel vækkelse: Den unge pige er pludselig kønsmoden, hun vil op på jorden, fordi hun vil op at leve. Og det er jo en meget stor ændring. Og der var da også mange toldere og farisæer, der kom og slog mig i hovedet bagefter, både med Bibelen og Bournonvilles skrifter, men jeg syntes, at min tolkning var plausibel.”

Mest populære læremestre

Hvad er en Mesterlære?

Hvordan får jeg adgang til en mesterlære?

Hvor lang er en mesterlære?

Hvornår kommer der nye læremestre?